Hän oli Harwoodin vaimo.
Perinteitä ja persoonallisuutta
Harbethin BBC-tausta on alalla lähes klisee. Harbeth. Valtaosa samaisesta saarivaltiosta ponnistaneista kaiutinvalmistajista ulottaa juurensa legendaariseen
yleisradioyhtiöön ja sen saundi-ihanteisiin. Ai
niin. Basso- ja keskiäänielementtien osalta alkoi aivan uusi aikakausi.
Hypätään vuoteen 1986. kokeilu
Harbeth 30.1 -kaiutin
Teksti Jussi Arvio Kuvat Mauri Eronen ja valmistaja
Se on siinä
Mietin jutun otsikkoa pitkään. Uinuvassa tilassa ollut perinnepaja oli
kovasti uusiutumisen tarpeessa, kun Shaw otti sen
haltuunsa.. Harwood oli tehnyt päivärupeamansa kyseisen organisaation tutkimusosastolla. En silti jäävännyt itseäni, kun tuli tilaisuus testata uunituore 30.1-malli.
Päinvastoin. Halusin selvittää, onko uutukaisessa onnistuttu tavoittamaan niitä hyveitä, joista valmistaja
maailmalla tunnetaan. Patentin määrittelyssä ilmenneiden muotoseikkojen johdosta polypropyleeni tuli kuitenkin aiottua nopeammin kaikkien saataville, ja Harbeth menetti kilpailuetunsa. Tuolloin innokas, alle kolmekymppinen herra nimeltä Alan Shaw tapasi sattumalta herra Harwoodin. Viimein otsikko
käytännössä kirjoitti itsensä.
PEITTELEMÄTTÄ on jo alussa mainittava, että omistan Harbethit mallia Super HL 5. Kuten monesti elämässä käy,
puuttui kohtalo peliin. Pieni historian taustoitus voi
olla tässä kohdin hyväksi.
Alun perin Dudley Harwoodin 1977 perustama
Harbeth pohjasi toimintansa BBC-yhteistyöhön. Sen seurauksena nuori, nousujohteisella uralla NECin palveluksessa ollut Shaw irtisanoutui töistään ja päätyi Harbethin omistajaksi.
Herra Harwood taas pääsi ansaitulle eläkkeelle. Erinäisten vaiheiden jälkeen
hän kehitti ja patentoi aivan uuden elementtimateriaalin, polypropyleenin.
42
Uusi muovimateriaali korvasi nopeasti hankalammin työstettävän ja kalliimman bextriinin, joka oli siihen saakka ollut pääasiallinen valmistusmateriaali. Sen pitää olla
kuvaava ja lukijassa kiinnostusta herättävä. Samasta
syystä ei ole ihme, että Harbeth oli jo parhaat aikansa nähnyt. Sen
tulee olla myös linjassa testattavan tuotteen ja
siitä tehtyjen havaintojen kanssa
Basso- ja keskiäänielementissä luotetaan talon omaan kahdeksan tuuman Radial-malliin.
Toistoalue 50 Hz?20 kHz (+/- 3 dB) vastaa pienehkön
kaiuttimen olemusta.
Jos mustan kangasmaskin (pirullinen kiinnitys) saa
ehjänä irti, sen takaa paljastuu erityisen kauniit kasvot.
Sellaiset, joista ei kilpailijakaan voi olla kuin kateellinen. Malttia,
pyydän.
Historia toistaa itseään. Erityisen kömpelön kiinnitysmekanismin hyviä
puolia en keksinyt yhtään. Sointi oli verhoutumaton, rauhallinen, leveä ja
tasapainoinen. Veikkaan, että molem43. Se ei tyrkytä mitään,
mutta kertoo kaiken tarpeellisen.
Vaikka 30.1:t tulivat soittamattomina yksilöinä,
geeniperimässä oli tunnistettavia piirteitä. Koulukuntakohtaisia eroja on varmasti aina olemassa, mutta Shaw näki tilanteessa kehitysmahdollisuuden.
Valtiollisen kehitystuen varassa, kolmen insinöörin
kolmen vuoden työpanoksella syntyi 1990-luvulla polymeerirakenne, joka tuntee nimen Radial. Hyvä kaiutin on
aina enemmän kuin osiensa summa.
Harbethin tapauksessa pitkä, BBC:n ajoilta alkanut
kehitystyö on luonut vakaan, insinööritieteisiin nojaavan pohjan. Viisaasta mallipolitiikasta kertoo sekin, että täysin itsenäisiä malleja on vain viisi plus niiden studioversiot.
Monelle valmistajalle epätyypillisesti Shaw myös
osallistuu aktiiviseen ja avoimeen keskusteluun niin
harrastajien kuin ammattilaisten kanssa. Itse asiassa mallistot
ovat päältä katsottuna lähes identtisiä. Sen ominaisuudet on suunniteltu siten, että polymeerimolekyylien välille ei synny kitkan aiheuttamaa kuumuutta. Mikäli hänet haastaa debattiin, on syytä tuntea
oma maastonsa paremmin kuin hyvin. Mallistosta löytyy toki edelleen omat tuotteensa sekä ammattilaisille että kuluttajille. Ilman maskia kaiutin artikuloi hieman
avoimemmin kuin sen kanssa. Oheislaitteina käytin
ASR Emitter 1 exclusive -vahvistinta akkuvirtalähteellä, entisöityä EMT 930st -levysoitinta, Electrocompaniet EMC 1UP -cd-soitinta sekä Cardas-kaapeleita.
Omistamani Harbeth Super HL 5:n kokonaisvaltainen soinnillinen pätevyys on hämmästyttänyt minua
jo jonkin aikaa. Näin on ainakin Harbethilla, sillä myös Shawn aikana Harbeth on panostanut
elementtiteknologiaan. Siten elementille kulkeutuvasta musiikkisignaalista
suurin osa säilyy paremmin alkuperäisen mukaisena.
Lisätietoa asiasta löytää valmistajan www-sivuilta.
Siitä pääsemmekin Harbeth-kaiuttimien tavaramerkkiin, eli erinomaiseen keskialuetoistoon ja kokonaisvaltaiseen, eheään ulosantiin, jota kutsuttakoot
nyt vaikka sanalla flow tai soljuvuus. Sitä kautta on hyödynnetty esimerkiksi
hallitusti resonoiva kotelorakenne ja tärkeäksi teesiksi
keskialueen neutraali luonne. Iskuäänten syttyminen ja sammuminen eivät jättäneet suuria toiveita, kunhan kotelon ja
elementin koko oli sovitettu tilaan.
Isossa huoneessani Super HL 5 oli toki täyteläisempi, ulotteikkaampi ja ääneltään suurempi, mutta pienemmässä tilassa tasapaino kääntyi tuoreen pikkuveljen puolelle. Alan on myös
auliisti jakanut tietoaan sitä arvostaville.
Soljuvaa kehitystyötä
Tässä vaiheessa lukija saattaa jo kysellä, missä ovat ne
vahvuudet, jotka Harbethiin usein liitetään. Se on kaiutin, joka on samaan aikaan
onnistuneesti sekä erotteleva että musiikilla eheä. Muu rakenne on periaatteessa hyvin yksinkertaista ja, jos sallitte, perinteistä.
Monitori hyvässä mielessä
Harbeth 30.1 on refleksikoteloitu kaksitiekaiutin, jossa ylä-äänistä vastaa Seasin Excel-sarjan 25 millimetrin kangaskalotti. Kaikkinainen
blingbling puuttuu ja hyvä niin.
Testin aikana 30.1:t oli asetettu Skylanin jaloille, jotka nostivat kaiuttimet noin 60 cm lattiapinnasta. kokeilu
Nykyisellään Harbethilla ylläpidetään viisaasti perinteitä, mutta samalla kehitetään ja hiotaan tuotteita
tyylikkäästi ulos nuhjuisesta studiotaustasta. Testatussa parissa viimeiste-
lynä oli mattapintainen, todella
kaunis ruusupuuviilu. Vaikka muovimateriaalilla oli
jo ilmestyessään paljon hyviä ominaisuuksia, kaikki eivät ole olleet vakuuttuneita sen äänenlaadullisista
ominaisuuksista. Onko yhtenäisen keskialueen ja soinnillisen jalostuneisuuden pohjana hyvä suunnittelu vai
Radial-elementin laadukkuus. Erityisesti tekstuurin ja mikro- sekä makrodynamiikan
tasapaino jaksavat viehättää. Harbethin
sivuilla on linkki keskustelufoorumiin. Siellä hänet
tunnetaan reilusti insinööritieteisiin nojaavana ja asiansa tuntevana miehenä, joka ei juuri huuhaasta perusta. Reilun
kahden viikon sisäänajon jälkeen ääni oli jo nupullaan
Harbeth 30.1 -kaiutin
kokeilu
mat. En pidä
hintaa pahana. Perinteisistä laatutekijöistä kumpuavaa arvomaailmaa, jollaista Harbeth tahollaan edustaa, ei kuitenkaan pidä sivuuttaa olankohautuksella.
30.1:n tapauksessa kyseessä on näet erinomainen,
perinteisesti toteutettu kaiutin, joka yhdistää onnistuneesti sekä monitorimaisia hyveitä että musiikille
oikeutta tekevän nautintovälineen samaan kuosiin. Tasoltaan se on kuitenkin hieman pidättyväinen, mutta ei kuitenkaan tumma tai tumppu. Myös sävymaailma oli aidonoloinen, joskin pieni nyanssi saattoi romantisoida ulosantia hitusen. Jos
30.1 olisi viini, se voisi olla vaikkapa
espanjalainen Los Monteros Crianza
(2008).
Sellon purevuus toistui erinomaisesti. Taltiointien laadusta riippuen lopputulos oli joko korvia hivelevää kudelmaa tai välttävän
tasapaksua laulelmaa. Toistaiseksi korvat ovat olleet riittävän tarkat havaitsemaan onnistuneen suorituksen.
Luokassaan
erinomainen vaihtoehto
On itsestään selvää, että Harbethin hintaluokassa on
tarjontaa pilvin pimein. Nojatako perinteisiin vai mennäkö ajan hengessä?
Erilaisia teknisiä toteutuksia on saatavilla joka lähtöön. Siis tiettyä monitorimaisuutta sanan
varsinaisessa, positiivisessa merkityksessä.
Harbethin kokonaisbalanssi on taidokkaasti hiottu
kompromissi. Vaikka 30.1 välitti ja kommunikoi, se ei iskenyt
korville märän pyyhkeen lailla. Kaikki ilmaistaan selkeästi, eikä kuuntelijan tarvitse pinnistellä. Eli onko kuullun ja mitatun välillä
suoraa korrelaatiota. Ehkä
kyse oli silloisesta fiiliksestä, ehkä korvan
kertomasta. Joka tapauksessa lopputulos oli
parhaimmillaan niin hyvä, että tarkastin kaiuttimien suositushinnan varmuuden vuoksi uudestaan.
Edullisin viimeistely vaatii 2 890 euron investoinnin
parilta, nyt testatulla ruusupuulla 3 290 ?. Ostajan on jo hieman tunnettava markkinoita ja ymmärrettävä, mitä korvilleen kaipaa. Niitä olivat muun muassa tasapainoinen, flow, rehellinen, oikean kuuloinen, mittasuhteita liioittelematon ja sopusuhtainen. Ylä-äänien laatu on hyvä, ellei jopa erinomainen. Lisätään tähän vielä, että esimerkiksi
Yhdysvalloissa 30.1 kustantaa lähes 6 000 dollaria.
Tätä kirjoittaessani odotan mielenkiinnolla toimituksen mittauksia. Se
osoittaa kerralla todeksi sen, että eilen hyvä on vielä
tänäänkin sitä.
Eräs kansainvälisen lehdistön toimittaja totesi, että
kyseessä ei ole ensikaiutin, mutta monelle mahdollisesti se viimeinen. Siihen ei harmaavarpuseksi jäänyt aktiivipömpeli
kyennyt, vaikka se toistikin dynamiikan melko lailla latistumatta.
Vaikka en haluakaan vängätä vinyylin ja muiden formaattien keskinäisistä voimasuhteista, soittelin
enemmän mustia kuin hopeisia. Se
säilytti musiikillisissa esityksissä niille ominaisesta ilmapiiristä jotakin
hyvin olennaista. Harbeth kertoi sen, mitä levylle
oli tallentunut. Laatusanoja osittain kuin viinilistalta poimittuna. Se ei ainakaan helpota tekniikkaan perehtymättömän elämää. Ikään kuin suunnittelija haluaisi briljeerata
ihmisäänien erinomaisella tasapainolla juuri korvan
mittaustulokset
o
o
o
Tehovaste (must) ja taajuusvasteet 0 (pun), 20 (sin), ja 60 (vihr)
105
Amplituudi [dB]
100
95
90
85
80
75
70
65
20
Harbeth 30.1
100
1000
Taajuus [Hz]
10000
20000
Vapaakenttävasteet suoraan edestä 2,5 m:n
etäisyydeltä (punainen), 20 astetta (sininen) ja 60
astetta sivussa (vihreä) sekä tehovasteapproksimaatio (musta).
Herkkyys (1 m/2,83 V):
85,8 dB
Alarajataajuus (-6 dB):
66 Hz
Viritystaajuus:
50 Hz
Suuntaavuusindeksi (100?10000 Hz): 5,5 dB
Lisäviive 1 kHz:
0,21 ms
Minimi-impedanssi:
6,0 ohmia @ 151 Hz
L i s¨a v i i v e
0.9
0.8
Lis ¨a v iive [ms ]
0.7
0.6
0.5
0.4
0.3
0.2
0.1
0
?0.1
100
1000
Taajuus [Hz]
Lisäviive taajuuden funktiona.
44
Impedanssivasteet: itseisarvo (punainen) ja vaihe
(sininen).
10000
kannalta herkimmällä alueella.
Muut palaset loksahtavat sitten
kohdilleen kuin itsestään, tunnutaan Lindfieldistä viestittävän.
Kun raahasin hölmöyksissäni rinnalle erään pienen, ammattilaisten
arvostaman aktiivikaiuttimen, ei jäänyt epäselväksi, kummalla itse tuotannot monitoroisin. (3 290 ?, rosewood)
Highendstudio Finland Oy
09 4553 685
www.highednstudio.fi, www.harbeth.co.uk
Mitat (kxlxs):
Paino:
46 x 27,7 x 28,5 cm
13,4 kg
20000. Leikitellään tovi ajatuksella. Mitäpä siihen lisäämään.
info
Harbeth 30.1
Hinta:
Maahantuoja:
Puhelin:
Lisätietoja:
2 890 . Mukana oli koon puitteissa kaikki se
lämpö, voima ja intensiteetti, jotka antavat soittimelle sen potentiaalisen purevuuden. Kaivoin esiin sekä operetin helmiä että täyspitkiä oopperoita. On erikseen mainittava, että moni huomattavasti kalliimpikaan vierailija ei
ole kyennyt samaan laatuun.
Vokaalimusiikilla lopputulos oli herkullisen koskettava. Semminkin, kun Harbethit ottivat kiitollisena vastaan kaiken musiikillisen materiaalin.
Soitin tuttuun tapaan läpi pakolliset Rajattomat, Ladysmith Black
Mambazot, Bachit ja monet muut.
Harvinaisen epäkiitollinen tilanne, sillä muistiinpanoihin kertyi vain satunnaisia sanoja